Foto: Eigen foto

CDA Borsele strijdt tegen de sluiting van kleine basisscholen

BORSELE – De Onderwijsraad heeft de minister geadviseerd om de opheffingsnorm te verhogen van drieëntwintig naar honderd leerlingen. CDA Borsele verzet zich tegen dit idee. Voor de gemeente Borsele betekent dit namelijk de sluiting van twaalf van de negentien basisscholen.

Kwaliteit van onderwijs
Het CDA vindt dit advies getuigen van eendimensionaal Randstaddenken.  “In plaats van te veroorzaken dat Nederland opgedeeld wordt in drukke delen met goede voorzieningen, en desolate gebieden waar je nergens meer voor terecht kan, kan de Onderwijsraad beter nadenken over manieren om de onderwijskwaliteit op kleine scholen te verbeteren”, zegt Michel Rog.

Het CDA-kamerlid vervolgt: “Wat voorop moet staan is de kwaliteit en bereikbaarheid van het onderwijs voor onze kinderen. Niet een of andere stedelijke norm. Niet Den Haag moet bepalen welke scholen dicht moeten en welke niet. Dat kan prima plaatselijk worden bekeken. Als de kwaliteit goed is, wat voor alle scholen in Borsele geldt, en de school toekomst heeft, is er niets aan de hand. Het kan niet zo zijn dat alleen in de stedelijke gebieden kinderen een school dichtbij hebben. Als CDA Borsele willen wij de menselijke maat behouden.”

Gevolgen
Uitvoering van het advies van de Onderwijsraad zou voor het Borselse onderwijs en de Borselse samenleving betekenen dat de kernen Ellewoutsdijk, Baarland, ’s-Heer Abtskerke, Nieuwdorp, Driewegen, Oudelande, Ovezande, Kwadendamme, Nisse en Hoedekenskerke geen basisschool meer hebben.

Actie
In de gemeenteraadsvergadering  van 7 maart wil de CDA-fractie de gemeenteraad vragen om vanuit Borsele een sterk signaal af te geven aan de minister van Onderwijs. Men kan de actie steunen door de poll op www.cdaborsele.nl in te vullen of door reacties en argumenten op te sturen naar cdaborsele@zeelandnet.nl.

Artikel delen:
Foto 1
Foto: Eigen foto
Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *