Geen strafrechtelijke vervolgingen mistongeval op A58 - Foto: Marcel Kloet
Foto: Marcel Kloet

Geen strafrechtelijke vervolgingen mistongeval op A58

HEINKENSZAND – Op 16 september 2014 vonden op de A58 ter hoogte van Heinkenszand tientallen verkeersongelukken plaats. Ruim 150 auto’s waren betrokken. De dikke mist zorgde onder andere voor drie kettingbotsingen waarbij twee doden, 65 gewonden, waaronder enkele zwaargewonden te betreuren vielen. Het OM verbindt geen strafrechtelijk gevolg aan de botsingen.

Overmacht
De plaatsvervangend hoofdofficier van justitie Alexander van Dam informeerde op woensdag 22 april de betrokkenen. Hij noemde alle betrokkenen slachtoffer. De botsingen waren onvermijdelijk, gezien de extreme weersomstandigheden.

Onderzoek
Twee omstandigheden bemoeilijkten het politieonderzoek De mist die was opgetrokken, tegen de tijd dat het onderzoek kon aanvangen. Immers lag de prioriteit in eerste instantie bij de hulpverlening en later, het vrijmaken van de weg.

Ook het feit dat veel meer voertuigen betrokken zijn geweest bij de kettingbotsingen dan ter plekke zijn aangetroffen, bemoeilijkte het onderzoek. Het gaat daarbij om voertuigen die waarschijnlijk geen of lichte schade hebben opgelopen en op eigen kracht verder konden rijden. Via de media is daarom vrijwel direct aan een zo breed mogelijk publiek gevraagd zich te melden bij de politie met informatie, hetzij als betrokkenen of als getuigen. Ruim 230 personen zijn ondervraagd.

Het politieonderzoek richtte zich op het zoveel als mogelijk achterhalen van de toedracht van de ongevallen, om vervolgens te kunnen beoordelen of er specifieke bestuurders waren die strafrechtelijk te vervolgen waren

Mistongeval
Het is gebleken dat de mist en met name de plotseling optredende zeer dichte mist binnen de mist, hebben geleid tot dusdanig slecht zicht dat veel weggebruikers hun voertuig niet tot stilstand konden brengen. Bestuurders werden verrast door het plotselinge slechte zicht, ook al anticipeerden ze door snelheid te minderen.

Het vaststellen van de gedragingen van de betrokkenen: de snelheid, de afstand op de voorganger, het remmen, de gemaakte manoeuvres bleek nauwelijks mogelijk. Achteraf is niet te reconstrueren welke botsing of schade door wie is veroorzaakt. Sommige voertuigen werden in de kettingbotsing meerdere keren, tot wel zeven keer aangereden.

Dashboardcam
Een van de bij het ongeval betrokken bestuurders bleek een dashboardcamera te hebben. De opgenomen beelden zijn bestudeerd door het onderzoeksteam en leveren een duidelijk en ontluisterend beeld op van de situatie die zich die dinsdagochtend 16 september 2014 voordeed.

Artikel delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *